CAMÍ DELS BONSHOMES (Porta-Bellver de Cerdanya)

24 D'octubre: Porta-Can Jan de la Llosa

Preparats per realitzar una altre etapa del Camí dels Bonshomes, 12 membres del CCEC sortim a les 6 del matí, del semàfor de la Ctra. de Banyeres, en direcció Porta.

Ens aturem a Bellver de Cerdanya, a l'Hotel Bellavista, on deixem els cotxes, esmorzem i dos taxis ens condueixen fins a Porta. Els taxistes intenten fer drecera, sense haver de passar per Bourg-Madame, però no hi ha sort perque la carretera està en obres. Per tant, iniciem l'etapa a Porta, cap a 2/4 de 10, amb un dia lleugerament ennuvolat.

Comencem a caminar per la dreta de la Vall de Campcardós, seguint la Ribera de Campcardós que baixa plena d'aigua per les recents pluges i la recent enfarinada a alta muntanya. Fa una pujada progressiva, primer passem per una zona boscosa d'arbres amb totes les tonalitats que ens ofereix la tardor. Un cop passada la Cabana de Campcardós arribem a una zona sense vegetació, zona de pastura amb vaques i cavalls, i a l'esquerra gaudim amb vistes al Peiraforca i al Roc Colom. A la dreta tenim l'estany petit i l'estany gros.

Seguim progressant per la vall fins arribar a la Portella Blanca d'Andorra (2519m), sostre del Camí dels Bonshomes amb una capa fina de neu. Just a l'arribar a dalt trobem un pastor de La Bastida, una de les cases de pagès més altes de Catalunya, acompanyat per la seva filla que durant una bona estona ens explica anècdotes, la seva situació amb el bestiar, ... val a dir tot un personatge en extinció. Ah! el pastor i la seva filla venien de l'altra banda, la Vall de la LLosa, per anar a buscar mulats i baixar-los cap a Can Jan de la LLosa per passar l'hivern, deu n'hi dó.

Aprofitem a la Portella Blanca d'Andorra on una fita de granit ens indica el límit entre Andorra, Catalunya i França per filmar unes imatges del Camí dels Bonshomes amb noves incorporacions com a protagonistes. També aprofitem per dinar ja que estem a la meitat del recorregut del dia.

Un cop hem carregat les piles iniciem la baixada cap a la Vall de la Llosa. El primer tram de baixada és pronunciat fins a arribar a una zona rocosa de granit on ens trobem amb una sorpresa. De sobte veiem uns quants trencalossos volant fins que observem que baixen a la muntanya, que hi ha una vaca morta i de mica en mica en van apareixent més, fins a una vintena o trentena, sense exagerar. Aquest grapat de trencalossos són d'un tamanys considerable i vistosos, tot un espectacle.

Continuem de baixada més progressiva, creuant d'una banda a l'altre el riu d'Engraït fins a arribar a la Cabana dels Esparvers que serveix d'encreuament per anar cap a l'oest, a la Vall de Madriu/Encamp, i cap a l'est, al Refugi de Malniu. Sense parar seguim ara per una zona més boscosa de pins i avets i arribem al Prat Xiuxirà. Una mica més endavant ens trobem amb l'Assumpta i la Montserrat, que formen part del grup de suport del cap de setmana juntament amb l'Albert. Arribem a Can Jan de la LLosa, passant per davant les restes del Castell de la LLosa i l'ermita de la Mare de Déu dels Àngels. Ens va just per plantar les tendes de campanya abans no es faci fosc i reagrupar-nos amb més companys del CCEC que no han pogut realitzar l'etapa caminant. La familia de Can Jan de la LLosa ens instal.len una taula gran per sopar sota el porxo de la llenya. Després dels preparatius portats a terme pel grup de suport i col.laboradors ens assentem a sopar i mentre s'escalfa la boníssima sopa de llegums, comencem a menjar el pa amb tomàquet i embotits. Sense fer gaire sobre-taula anem a dormir.

25 D'octubre: Can Jan de la LLosa-Bellver de Cerdanya

El diumenge, el grup de suport ens porta l'esmorzar i tot seguit, un cop hem carregat les tendres al cotxe i ordenat tot, iniciem l'etapa del dia. Tot just començar a caminar trobem els indicadors del Camí dels Bonshomes i vet aquí que ens trobem gairebé a la meitat del camí, 103 km fins a Montsegur i 101km fins a Queralt.

Després del Molí del Salt creuem el riu per un pont de fusta, amb una cascada espectacular, de manera que anem seguint el curs del Riu de la LLosa fins que arribem a una casa de pagès anomenada el Vilar. En aquest punt, una mica desorientats, finalment trobem el camí que ens porta a creuar el riu i el deixem a la dreta. Ens endinsem per una zona d'espessa vegetació sobretot de boix i plena de bolets no comestibles, que fa una pendent suau de baixada. Aproximadament una mica més endavant de Coborriu de la LLosa, la vegetació és baixa i disfrutem d'una vista panoràmica de la Serra del Cadí-Moixeró. Ens permet filmar més imatges del camí amb nous protagonistes.

Gairebé a la meitat entre Coborriu de la LLosa i Ardòvol hem de caminar per pista asfaltada i molla perquè ens plou una mica. Un cop arribats a Ardòvol ens endinsem per una zona una mica boscosa fins arribar a Prullans. Després de Prullans agafem una pista asfaltada fins a creuar la carretera (N260), passem per davant d'una hípica i continuem fins gairebé al Molí de la Clota. Un cop arribats a la baixa Cerdanya, i per tant, amb la presència d'obstacles amb l'acció de l'home prenem la decisió de fer una mica de drecera per arribar a Bellver de Cerdanya. Allà ens reagrupem amb la resta de companys que ens esperen per dinar a l'Hotel Bellavista.

En definitiva, ja tenim una altra etapa del Camí dels Bonshomes acabada però hem trobat a faltar alguns companys que no han pogut venir. També us informo que hem tingut noves incorporacions i espero que repeteixin.

Salut i muntanya, fins la propera!

Joan Castellví ha dit…
Felicitats!!! Ja heu fet més de la meitat, a bon pas i ferm.
Carme ha dit…
Ostres Mariona, una crònica detalladíssima,m'ha agradat molt!No us va fer por trobar tants trencalossos junts? tenint en compte com s'ho fan per menjar fent honor al seu nom....fins la propera!
Agustí Reixach ha dit…
Hola a tots! Ja sóm a la meitat del camí! Moltes felicitats per la crònica a la Mariona i als altres companys per l'èxit assolit. Ja tinc ganes de saber quan farem la propera. Fins aviat!
Mª Rosa ha dit…
Si senyor !! a bon pas i ferm, com diu en Castellví, ja en tenim la meitat, ara una empenteta més i ja ho tindrem al sac.
Una crònica molt detallada... Ja ens hi hem tornat a trobar i alhora hem repassat els noms dels llocs per on vam passar.